Birdies Meh Dengaq Sini, Cek Nak Habaq Mai :-D..Eh.SHOUTBOX Kat Bawah k ♥

pOndOk KeciL adalah tempat SKY menulis apa jua yg terlintas di kepala atau berkongsi info dengan birdies. Ini adalah penulisan SKY sendiri dan "diubah" mengikut pemahaman SKY sendiri. Jika ada info yang SKY ambil tanpa mengubah apa - apa dan mendapat izin dari pemilik, kredit akan diberikan kepadanya. Ruangan komen di pOndOk KeciL adalah "dofollow" jadi rajinkan diri untuk memberi komen cili @ strawberi kepada penulis! =.=". Terima kasih jengah ke pOndOk KeciL. -Send me One Million FREE Guaranteed Visitors -

Friday, June 24, 2011

Home » » MERUNGKAI RAHSIA DAN KEAJAIBAN ZIKIR DARI SEGI SAINS

MERUNGKAI RAHSIA DAN KEAJAIBAN ZIKIR DARI SEGI SAINS

Assalamualaikum dan Selamat Petang Birdies...

         Lama rasanya tangan ni tak berdentam dentum di keyboard untuk menaip entry...:-) Dah bersawang sudah pondok kecil ni! ahah...Jadi rasanya, hari ni adalah hari yang sesuai untuk SkY membersihkan segala sawang - sawang yang ada di pondok ni dengan satu entri "ringan" berkenaan zikir untuk berkongsi dengan birdies semua. Terima kasih kepada yang masih sudi menjengah pondok kecil ok? =.=". Jika birdies perasan, di dalam entri HANTU..DIMANA RELEVANNYA TERHADAP KITA?, SkY telah menerangkan sedikit kelebihan zikir sebagai pelindung buat kita didalam melawan gangguan syaitan dan jin. Cuma mungkin ianya diterangkan dengan penambahan fakta sains yang dilihat tidak lari dari pandangan agama Islam. Entri ini adalah hasil pemahaman SkY terhadap tajuk yang dibincangkan setelah meneliti beberapa sumber dan sudah tentunya pandangan dari birdies juga adalah satu respons yang SkY harapkan..Ok semua? tekan start ya! :-)


        Zikir umumnya diakui ramai adalah satu lafaz BERULANG - ULANG yang dilakukan untuk memuji ALLAH. Apa pentingya SkY menghiglightkan perkataan berulang - ulang ini? Tak perlu SkY terangkan dengan panjang lebar, sila jengah ke ENTRI ZIKIR oleh I Luv Islam ini dan korang akan nampak kenapa :-). Sudah selesai? Jelas di entri ini menerangkan serba ringkas bagaimana otak manusia berfungsi dan kajian sendiri sudah membuktikan kes ini kan?? Untuk lebih memahami prinsip mudah ini, dalam kehidupan kita seharian sebagai pelajar (semua orang rasanya pernah menjadi seorang pelajar! =.="), tatkala sedang stress menghadapi exam, kita sendiri akan menggunakan KAEDAH hafalan dengan mengulang -ulang sesuatu point penting untuk menghafalnya kan?? Otak akan mudah menyerap sesuatu perkara yang berulang - ulang samada dilafazkan, dipaparkan, di bayangkan secara konsisten dalam sesuatu masa yang tertentu!  Kalau korang baca link yang diselitkan diatas, kita faham yang zikir juga  mencerdaskan otak manusia. Jadi apa kaitannya dengan zikir untuk menjaga diri kita dari iblis dan syaitan ini awak? =.="..Ok..Disini akan cuba dijelaskan serba ringkas kepada kita semua...

        Buka sedikit minda kita, kajian sains telah membuktikan bahawa benda asas di dunia terhasil dari satu julat frekuensi yang tertentu (getaran) ataupun dinamakan string theory. Perbezaan getaran menghasilkan 'benda' yang berbeza. Kita dapat merasa atau menyentuh objek-objek fizikal disebabkan getaran yang dihasilkan 'serasi' dengan julat getaran yang dibenarkan oleh deria kita. Maksudnya 'sensor' sentuhan kita diset untuk mengesan objek pada frekuensi tertentu. Contohnya untuk menghasilkan warna merah, partikel haruslah bergetar sebanyak 400-484 THZ pada gelombang 620-750Nm. Jadi, setakat ini, kita tahu bahawa GETARAN ADALAH RAHSIA PERBEZAAN BENTUK DAN SIFAT SEGALA BENDA. Lain getaran, maka lainlah objek dan sifatnya. MAHA SUCI ALLAH YANG MENCIPTA SEGALA  BENDA. Dari hanya yang paling asas, TUHAN YANG ESA  mengubah sesuatu kepada yang begitu kompleks. Jadi, begitu juga dengan deria bau wahai kawan - kawan sekalian, tahukah kita setiap emosi yang kita keluarkan akan mengeluarkan sejenis bau..sila baca ENTRI HANTU..DIMANA RELEVANNYA TERHADAP KITA? kerana disini SKY sudah menceritakan serba sedikit mengenai hal ini. Emosi kita telah menghasilkan getaran-getaran tertentu sehingga dapat membuka "pintu" yang kepada entiti-entiti ini. Jika entiti-entiti ini dapat menghasilkan getaran yang sama dengan spektrum cahaya yang dapat dikesan oleh mata kita, maka kita akan dapat melihat entiti paranormal ini. 




        Kejadian histeria? Kejadian histeria kerap berlaku ke atas wanita kerana mereka secara umum tidak dapat mengawal emosi. Aura ketakutan (atau lebih tepat keseraman) yang tidak dapat dikawal akan menarik entiti paranormal untuk memasuki tubuh wanita terbabit. SEBENARNYA DISEKELILING KITA MEMPUNYAI AURA TERTENTU. Aura orang yang berzikir mengingati ALLAH S.W.T sudah tentu berbeza dengan aura orang yang sedang menonggang botol arak berjenama beer misalnya. Entiti-entiti ini juga harus menimbangkan kehadiran aura di sekeliling tubuh manusia untuk menembusinya. Kita yang tidak dapat mengawal emosi seram, akan menghasilkan 'lubang' yang dapat dimasuki oleh entiti ini. 'Lubang' ini terhasil apabila getaran aura di sekeliling mereka telah menjadi lemah dan ini menghasilkan frekuensi yang tepat dengan deria entiti ini; maksudnya entiti paranormal ini merasakan tembok tebal tadi telah menjadi lembut umpama span dan mereka dapat merobek masuk untuk menghuni di dalam tubuh manusia terbabit. Sebab itu kita terutamanya para wanita perlu belajar untuk menghindarkan diri kita dari berada di dalam keadaan lemah dan pandai mengawal emosi. Mereka perlu imunisasi yang cukup sebagaimana umumnya dimiliki oleh lelaki. Jadi disini, kepentingan zikir bermula. Apabila sesuatu kestabilan diganggu, bagaimana untuk menstabilkannya semula? aura manusia digoncang, jadi berzikirlah secara istiqamah (sama ada diri sendiri atau dengan bantuan orang lain) dan ia akan menutup lubang pada "NATURAL PROTECTION" yang sememangya telah tersedia khas...ciptaan ALLAH YANG MAHA GENIUS


        Kebanyakan sistem perubatan Islam juga mengamalkan prinsip yang sama pada asasnya, cuma cara dan kaedah dilakukan mungkin berbeza mengikut tahap keilmuan masing - masing :-). Sememangnya pernah kita semua berfikir mengapa dan kenapa Rasulullah begitu bersungguh - sungguh mengalakkan zikir malah firman ALLAH s.w.t didalam kalamnya yang AGUNG:

"Berzikirlah dengan menyebut nama Allah zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepada-Nya di waktu pagi dan petang."     (Q.S. Al Ahzâb: 41-42)

        Mustahil bagi ALLAH mengarahkan sesuatu yang sama sekali tidak bermanfaat bagi hambaNYA yang lemah ini. Sayang sekali, hari ini ramai yang lupa malah malas mengerah otak untuk memikirkan setiap lakunya..SAMPAI BILA KITA MAHU HIDUP DENGAN HANYA MENGIKUT TANPA MEMAHAMI WALAU SEDIKIT PUN APA YANG DILAKUKAN? Akal yang diberi bukanlah untuk mengiakan semua perkara, tapi digunakan untuk berfikir dan mengkaji segala bukti yang telah tersedia di sekeliling kita! Duniawi sememanya melemahkan kelebihan terbaik manusia (akal), apalah salahnya jika kita menyumbangkan sedikit masa dengan akal yang dianugerahkan oleh  jurutera teragung TUHAN YANG ESA ini untuk berfikir tentang keagungannya...Ianya juga adalah satu ibadah wahai si cerdik pandai di luar sana :-) Cuma...apabila membicarakan tentang hak, sudah tentunya yang dahulu didahulukan, yang kemudian dikemudiankan..ada yang faham kan? =.="..Sama - sama kita belajar, tidak segalanya dapat dirungkai dengan kata - kata...kalau ada yang tidak faham dan ada pendapat, sila luahkan di ruangan komen ye..Salam dari Tuan Pondok...     

Ops..p/s Meh sama - sama ucap Hepi Besday Untuk saudari ni..BUDAK KECIK sori la naa lambat..haha..May ALLAH bless u..motif? =.="

Great minds discus idea 
Middle minds discuss events 
AND SMALL MINDS DISCUSS PEOPLE.


Kenali Mr. TN SkY :
Mr.TN_SkY juga adalah penulis untuk blog 100 Penulis. Birdies boleh mengikuti SkY di Twitter atau di Facebook. Jika birdies mempunyai soalan, boleh like fanpage pondok kecil, Pondok Kecil Crew.

19 Kawan suka cOnteng!:

eddy syrol said... [Reply to comment]

kalau tau Al-Mathurat, dan amalkan, himpunan doa2 Rasulullah saw ni banyak kebaikan dia... (~_~)

jom terjah



MAKAN PETANG





SARAPAN YANG BERAT

Anonymous said... [Reply to comment]

tu diaaaa .HAHAHAHA .setelah satu bulan ,24 hari .nice entry (: kan bagus kalau zikir ni diamalkan hari-2 .bukan stakat dpt pahale ,boleh jadi pendinding diri jugak ^^,

FIFIEY LYCHEE MARATION said... [Reply to comment]

doa dan zikir penyejuk keadaan dan situasi diri.

Mr.TN_SkY said... [Reply to comment]

@eddy syrol

Hehe..AL Mathurat sememangnya salah satu amaln yang bagus...selalunya diamalkan selepas zohor dan asar..dan ada juga yang amal selepas subuh =.="..thanks for reminder bro..

Mr.TN_SkY said... [Reply to comment]

@Aien Najib

haha..lame ke? :-p yup..dlm hati pun boleh amal an? =.=" tahu xpe..hee..

p/s amalkan selalu taw..slmt dri gangguan tutt..<--hati pun lega haha

Mr.TN_SkY said... [Reply to comment]

@FIFIEY LYCHEE MARATION

SUBHANALLAH..sememangnya..zikrullahpunya banyak lagi kelebihannya =.="

sArAh said... [Reply to comment]

bkn je boleh dapat pahala tp mcm2 manfaat lg yg ade.. sememangnye setiap yg terjadi ade hikmahnye..

Mr.TN_SkY said... [Reply to comment]

@sArAh

yup..ALLAH memang sangat sayang pada makhluknya..terutama kita manusia..Sesuai dgn sifatnya..YANG MAHA PENGASIH..subhanallah..

Blog Eazy Izzuddin said... [Reply to comment]

doa dan zikir memang penenang..

Mr.TN_SkY said... [Reply to comment]

@Eazy Izzuddin

ya btul :-)

Anif Abdullah| AA said... [Reply to comment]

Indahnya mengingati Ilahi.. :)

anna_nana said... [Reply to comment]

subhanallah..maha suci allah...piiin piinn.inche sky..=)

Sayang Amirah said... [Reply to comment]

zikir mencerdaskan otak manusia?? :O .. baru tau hari ni.. nice post!!

syamimi omar said... [Reply to comment]

assalam,

perkongsian y hebat!

=)

Unknown said... [Reply to comment]

perkongsian yang menarik..^^

AisYah said... [Reply to comment]

ade blog rupenye ye???hehe kalau rjin follow la ye??hehe
http://aisyahfauzoli93.blogspot.com/

AisYah said... [Reply to comment]

bro jom join contest ni...http://aisyahfauzoli93.blogspot.com/2012/01/hafizzainals-contest-senyuman-mahal-ii.html

Santa Clown said... [Reply to comment]

assalamualaikum .

saya SantaClown @ Founder D3SiG . sebagai yang baru di dunia blogging ini , saya ingin meminta tolong kepada anda untuk membantu kami dalam mempromosikan servis terbaru kami iaitu D3SiG . dalam catalan , desig membawa maksud wish (harapan) . di web kami , kami menerima perMINTAan yang diminta dan akan usaha untuk menunaikannya . setiap permintaan dicas serendah RM10.00 sahaja .

datanglah lawat ke blog kami untuk maklumat yang lebih lanjut.

http://d3sig-ing.blogspot.com/

ikhlas,
SantaClown .

outbound malang said... [Reply to comment]

Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
nice post :)
ditunggu kunjungan baliknya yaah ,