Birdies Meh Dengaq Sini, Cek Nak Habaq Mai :-D..Eh.SHOUTBOX Kat Bawah k ♥

pOndOk KeciL adalah tempat SKY menulis apa jua yg terlintas di kepala atau berkongsi info dengan birdies. Ini adalah penulisan SKY sendiri dan "diubah" mengikut pemahaman SKY sendiri. Jika ada info yang SKY ambil tanpa mengubah apa - apa dan mendapat izin dari pemilik, kredit akan diberikan kepadanya. Ruangan komen di pOndOk KeciL adalah "dofollow" jadi rajinkan diri untuk memberi komen cili @ strawberi kepada penulis! =.=". Terima kasih jengah ke pOndOk KeciL. -Send me One Million FREE Guaranteed Visitors -

Friday, December 10, 2010

Home » » Fakta pelik sains: Kenali Dunia Pemikiran kita PART 1

Fakta pelik sains: Kenali Dunia Pemikiran kita PART 1

         Assalamulaikum...         

       Haa..artikel befOre nie lebih kepada berangan2 kn? Oke..angan - angan datang dari pemikiran kita, dan adakah kawan - kawan sume tahu yang Otak manusia nie mempunyai satu ruang buta " blind spOt" yang mana kadang kala bOleh menyebabkan anda berilusi atau mempunyai paranOid (apetah dlm bhse melayunyer).hehe..

      Oke2..tidak perlulah saya nk gunakan bhsa tggi sgt sbb saya pOn bkn student medical...mari guna bahasa yg simple dan mudah difahami..~_~. Ya..dalam erti kata lain,
Otak kita nie tidak seperfect yang disangka tetapi sudah cukup untuk mengangkat martabat manusia sebagai khalifah dimuka bumi ALLAH ini :D ( cantikkan ciptaan ALLAH? DIA mencipta sesuatu yang sangat mengagumkan dan pada masa yang sama mempunyai titik kelemahannya sendiri supaya makhluknya berfikir) =_= ..

   Tahukah anda lagi bahawa..ada pendapat mengatakan..sepanjang kehidupan manusia sepanjang hayatnya..kita hanya menggunakan tidak kurang dari 30% dri keseluruhan brain cell kita..uh...yg lebih tuh nk wat ape ea? hee ( p/s ini adalah stu kajian..dan mgkin ada ralat dan kesilapan..sesiapa yang pakar sila beritahu ye)

         Oke..mari kita uji sedikit keupayaan Otak kita..aha :D kelebihan dan kkrgnnya :p
Cuba anda try baca dan fhmkn :D
      Meh sini aku wat kesimpulan apa yang ditulis kat atas..ia memberitahu kita bahawa manusia tidak membaca sesuatu ayat itu dengan mengeja satu persatu,cukup dengan hanya huruf yang betul berada di tempatnya di belakang dan didepan sudah membOlehkan kita membacanya. cOntohnya (BLEOH) - (BOLEH). Otak kita memang bekerja secara amazing dan apa yg saya fkir ialah "effect of languange used" juga mempunyai kesan besar dalam kes ini.

       Untuk mengetahui lagi kes - kes Otak yang lebih menarik kOrang bole try kes kt sini ye..ade byk kuiz2 yang menunjukkan Otak kita seringkali berada didalam keadaan yang keliru dan mampu menipu mata kita..Benarlah kta Orang tua - tua "ikut rasa binasa, ikut hati mati" mgkin sbb nie lah kOwt.ahaha =_=

Kes ini plak menunjukkan otak manusia akan menghasilkan ilusi jika mata merenung pada satu titik yang sama pada masa yang tertentu.
        Oke lah..Its dOne! artikel ini sudah siap...ade byk lagi pasal nie yang aku nk share dengan kOrang...later ak crita lagi ye :D daa..enjOy the reading n feel the experience.

0 Kawan suka cOnteng!: